A Volkswagen konszern már nem zárja ki az üzembezárásokat és az elbocsátásokat a VW márka költségcsökkentési programjának keretében, és ezzel összhangban fel fogja mondani a jelenleg érvényben lévő, a kényszerelbocsátásokat 2029-ig kizáró munkahelyvédelmi megállapodást is – jelentette be a vállalat hétfőn.
“A jelenlegi helyzetben gyors ellenintézkedések nélkül már a járműgyártás és az alkatrészgyártás telephelyeinek bezárása sem zárható ki” – áll az igazgatótanács közleményében.
“Emellett a korábban tervezett, részleges nyugdíjazással és végkielégítésekkel megvalósuló létszámcsökkentés már nem lesz elegendő a megcélzott megtakarítások eléréséhez.”
Az igazgatótanács szükségesnek tartja a vállalat márkáinak átstrukturálását a konszern keretein belül. Ennek keretében azonban “a kizárólag a demográfiai tendenciákon alapuló átszervezés nem elegendő a versenyképesség növeléséhez szükséges rövid távú strukturális kiigazítások eléréséhez” – fogalmaz a sajtóközlemény.
A konszern ezért “kénytelen lesz megszüntetni az 1994 óta érvényben lévő munkahelymegőrző programot”. Az üzemi tanács vezetője, Daniela Cavallo határozott ellenállást hirdetett meg a dpa hírügynökség birtokába került “Mitbestimmen” című belső vállalati lap különkiadásában. “A terv támadást jelent munkahelyeink, telephelyeink és kollektív szerződéseink ellen” – fogalmazott.
Az igazgatóság terve “magát a VW-t és ezzel a konszern szívét sodorja veszélybe. Ez ellen keményen védekezni fogunk” – szögezte le Cavallo. Alsó-Szászország tartomány képviselőivel együtt a munkavállalói képviselőknek többsége van a VW felügyelőbizottságában. Oliver Blume, a konszern vezérigazgatója a romló autóipari piaci környezettel indokolta a vezetés által felvett irányt. “Az európai autóipar nagyon nehéz, sőt súlyos helyzetben van.
A gazdasági környezet szigorodott, és új beszállítók nyomulnak be Európába” – fogalmazott a sajtóközleményben. “Ráadásul – különösen Németország – egyre inkább lemarad a versenyképesség tekintetében. Ilyen helyzetben nekünk, mint vállalatnak következetesen kell cselekednünk” – tette hozzá. A Volkswagen konszern alapmárkája, a VW évek óta magas költségekkel küzd, és a megtérülés tekintetében messze elmarad a konszern olyan márkái mögött, mint a Skoda, a Seat és az Audi. Egy 2023-ban indított költségcsökkentési programnak kellett volna ezen változtatnia, és 2026-ig tízmilliárd euróval javítani a mérleget. Az új megrendelések jelenlegi gyenge alakulása azonban tovább rontott a helyzeten.
2024. szeptember 2.
(MTI)