Mit is értünk pontosan online marketing alatt?
Közérthetően és nagyon tömören megfogalmazva, az online marketing gyakorlatilag nem más, mint az adott márka, termék vagy szolgáltatás népszerűsítése különféle online platformokon – leegyszerűsítve: az interneten.
A webmarketingként és digitális marketingként is emlegetett tevékenység a reklámra épít, hiszen, mint tudjuk, enélkül nincs se kereslet, sem pedig eladás. A legtöbb cégnek, terméknek vagy szolgáltatásnak megvan a maga célcsoportja, amelyet valamilyen formában meg szeretne szólítani. Az online marketing tevékenység pedig éppen ebben segít nekik, hogy a nehézségeket áthidalva a lehető legeredményesebb módon elérjék a kívánt ügyfélkörüket olyan online platformokon, amelyek manapság a legtöbb ember napi rutinját képezik.
Létjogosultsága a mai fogyasztók körében
Egy cégnek, vagy akár terméknek, szolgáltatásnak nem elég pusztán jelen lennie az online térben – hiszen ez napjainkban már javarészt elvárás, semmint opció -, hanem aktívan és kreatívan, az új dolgokra fogékonyan kell működnie. Törekednie kell minden esetben arra, hogy kitűnjön valamivel a „termékrengetegből” és a potenciális vevőkör számára látható legyen. Ebben tud segíteni az online marketing helyes és ötletgazdag alkalmazása.
Napjainkban az offline hirdetések elenyésző százalékát teszik ki a marketingnek: az internet térnyerésével az online formátum átvette az irányítást. Statisztikák szerint, a webáruházat működtető cégek 93%-a használ valamilyen formában online marketing-tevékenységet termékei értékesítésének céljából.
A spórolás egy ismeretlen fogalom – kellene, hogy legyen
A költséghatékonyság az élet minden területén hangsúlyos szempont, azonban, ha online marketingről beszélünk, már a tervezés fázisában jobb elhessegetni a dollárjeles gondolatokat és a komoly stresszel járó, forintmaximalizáló metódusokat, ha a cél az, hogy a végén kézzelfogható profit legyen az asztalon.
Tehát, a spórolás üzleti szempontból nem éri meg, hiszen hiába jó, egyedi, formabontó és versenyképes egy termék, nem tud annyira piacképes lenni, ahogyan azt az értékesítője megkívánja, ha nem fektetünk bele megfelelő tőkealapot a népszerűsítésébe. Általánosságban elmondható, hogy egy termék vagy szolgáltatás csak akkor tud igazán erőre kapni, ha rászánjuk a kellő mennyiségű időt, pénzt, illetve energiát, mindezt alátámasztva a megfelelő marketingtevékenységgel.
Miért tanácsos az online marketing használata?
Jelenleg a Föld népességének nagyjából fele, azaz négymilliárd ember tekinthető. aktív internethasználónak.
Egy 2018-as felmérés szerint, a magyar lakosságra vetítve ez 79%, ami közel 8 millió embert jelent, tehát hazánkban minden ötödik személy jelen van az online térben. Közülük 89% vallja magát napi rendszerességű fogyasztónak a világhálón – ez a számadat is jól érzékelteti, hogy a hagyományos hirdetési eszközök ideje bizonyosan már a múlté.
Az online marketing nagy előnye az offline technikákkal szemben, hogy könnyen, gyorsan és relatíve olcsón (de nem spórolva!) lehet elérni vele rengeteg embert. Míg a hagyományos offline módszerekkel (pl. óriásplakát) nehéz, sőt szinte lehetetlen célközönséget megszólítani – hiszen mindenki láthatja -, addig az online marketing eszközeivel pontosan és mélyre hatóan lehet bemérni és megcélozni a kiválasztott fogyasztói vagy társadalmi csoportokat. Ezzel párhuzamban megemlíthető az is, hogy a reklámköltések terén több éve az online szegmens a piacvezető, a televíziós hirdetések hatékonysága pedig drasztikusan csökkenő görbét ír le.
2020. október 27.
P. Sz.